Zkušenosti žen s karcinomem prsu přináší ojedinělý projekt Hovory o zdraví

Téma karcinomu prsu pro Hovory o zdraví zpracovala Kristýna Anna Černíková (na snímku u řečnického pultu).
Foto: Martin Višňa
Monday 3 June 2019, 12:00 – Text: Martin Višňa

Nalézt oporu, informace a autentické odpovědi žen, které si prošly diagnózou karcinom prsu, může veřejnost díky jedinečnému webovému portálu Hovory o zdraví cyrilometodějské teologické fakulty. Videonahrávky osobních výpovědí představují výstupy projektu, který v České republice nemá obdoby. Široké veřejnosti zároveň umožňují lépe porozumět ženám s touto diagnózou.

Téma zpracovala Kristýna Anna Černíková z fakultního Institutu sociálního zdraví (OUSHI). „V mé rodině se diagnóza karcinom prsu objevila a zjistila jsem, že kolem toho máme spoustu otázek a nejasností. Řešili jsme také, do jaké míry jsou rozhovory o nemoci zraňující, co je tabu a co není. Když jsem zvažovala tento projekt, zajímalo mě, jak to mají ostatní, co by jim pomohlo a jak to můžou ostatní ženy prožívat,“ uvádí.

S osobní zkušeností se výzkumnici svěřilo 54 žen z různých částí České republiky. K prvním rozhovorům došlo už v říjnu 2016, a to po nezbytných přípravných setkáních s odborníky, kteří s pacienty s touto diagnózou pracují. V závěru výzkumu pak Kristýna Anna Černíková strávila sedm měsíců na Universität Greifswald v Německu, kde práci konzultovala s profesorem Thomasem Kohlmannem a rozhovory analyzovala. Celý proces trval zhruba dva roky.

„Ženy byly při rozhovorech velmi otevřené i v citlivých tématech. Někdy se stávalo, že o něčem nechtěly hovořit, to jsem respektovala, aby jim při rozhovoru bylo dobře. Někdy se k tématu vyjádřily až později. Důležité je také zmínit, že rozhovor je stále vlastnictvím žen. Každá z respondentek dostala k dispozici přepis rozhovoru a mohla ještě nějaké části upřesnit nebo vyškrtnout. Taktéž již zpracované výstupy na webové stránky se zpovídaným ženám posílají, aby se rozhodly, jestli tam některou část nechtějí. Děláme vše pro to, aby to pro naše účastnice bylo příjemné a bezpečné,“ vysvětluje autorka výzkumu.

Zkušenosti respondentek se přitom nedají zobecnit. „Každá žena prožívá nemoc jinak, takže i jejich zkušenosti jsou velmi rozdílné. Proto se i návštěvníci našich stránek mohou ‚najít‘ v různých zkušenostech,“ dodává Kristýna Anna Černíková.

Vedle právě zveřejněného tématu karcinomu prsu najdou zájemci na portálu Hovory o zdraví také sekci Stárnutí, v níž si lze mimo jiné přečíst či poslechnout, co senioři nad 65 let říkají o svém stáří, vztazích, zdraví, budoucnosti nebo o svém odchodu do důchodu. Dalších devět témat odborníci z Institutu sociálního zdraví připravují, věnovat se budou například karcinomu prostaty, epilepsii u dětí nebo lymeské borelióze.

Cílem tohoto jedinečného webu, který je českou obdobou britských stránek The Healthtalk, je nezkresleně informovat o problémech souvisejících se zdravím, nemocí nebo konkrétní sociální situací. Předností je zpracování hloubkových rozhovorů na základě vědeckých postupů a přísných etických pravidel, hlavním nástrojem je excelentní mezinárodní metodika DIPEx (Database of Individual Patient Experience), vyvinutá Health Experiences Research Group na University of Oxford. Tým Institutu sociálního zdraví CMTF vytvořil českou verzi této metodiky a je držitelem její certifikace pro Českou republiku.

Hovory o zdraví najdete ZDE

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)