Senátorky a senátoři Akademického senátu Univerzity Palackého schválili rozpočet na rok 2025. Souhlasně se vyjádřili též ke Střednědobému výhledu rozpočtu UP na období 2026 a 2027.
Univerzita Palackého sestavuje svůj rozpočet každoročně ve třech fázích. Na zářijovém jednání schválil AS UP po doporučujícím stanovisku ekonomické komise třetí část této procedury, když v předloženém znění jednomyslně přijal rektorem navržený rozpočet UP na rok 2025. Univerzita Palackého letos hospodaří s částkou 3,1 mld korun.
„Udělali jsme maximum pro to, abychom na naší univerzitě mohli mít schválený rozpočet pro daný rok v září včetně toho, že jsem do finálního návrhu bezodkladně nechal zapracovat data přírodovědecké fakulty, která se svým rozpočtem zabývala později, a proto nemohla být součástí původního návrhu. Velmi děkuji za celý proces tvorby rozpočtu pro rok 2025, jsem rád, že byl schválen všemi hlasy přítomných zástupců všech fakult. Chtěl bych poděkovat jak velkému senátu a fakultním senátům, které se sešly výjimečně i během prázdnin, tak za odvedenou práci ekonomické komisi senátu,“ řekl Michael Kohajda, rektor UP.
Kvestor UP Josef Suchánek připomněl, že podle daných pravidel má Univerzita Palackého sestaven rozpočet jako vyrovnaný, respektive přebytkový „Pro letošní rok je mírně přebytkový, zhruba v hodnotě 19 milionů korun,“ uvedl. Zároveň ocenil nebývale rychlé jednání o rozpočtu se stoprocentní hlasovací podporou všech přítomných senátorek a senátorů. „Této skutečnosti si jistě všimli všichni přítomní i sledující online. Pro mě osobně je to velmi pozitivní signál pro další spolupráci senátu, fakult, VŠ ústavu a centrálních jednotek s novým vedením univerzity. To považuji za klíčovou podmínku nejen pro úspěšné finanční řízení naší alma mater,“ doplnil kvestor.
V souladu s Jednacím řádem AS UP předchází sestavení návrhu rozpočtu UP příprava metodiky. Letos rektor UP využil možnosti, kterou nově nabídla novela vysokoškolského zákona, a před červnovým jednáním AS UP vydal Metodický pokyn k zajištění účelného využívání příspěvku a dotací na UP pro rozpočtové období kalendářního roku 2025, aby tak celý rozpočtový proces urychlil. Na konci července pak AS UP schválil návrh rozdělení příspěvku a dotací ze státního rozpočtu na centrální prostředky a na prostředky pro jednotlivé součásti UP pro toto rozpočtové období.
V další fázi procesu tvorby rozpočtu na UP sestavují své rozpočty fakulty a VŠÚ. Podle pravidel schvalovacího procesu mají na sestavení vlastních rozpočtů šestitýdenní lhůtu. Protože PřF UP schválila svůj rozpočet později, až na jednání fakultního senátu 17. září, předložil rektor Michael Kohajda na jednání AS UP nejprve pozměňovací návrh, jehož obsahem je zapracování aktuálních dat uvedené fakulty. Až po jeho schválení schvaloval AS UP výslednou podobu rozpočtu UP.
K rozpočtu se nyní bude vyjadřovat Správní rada UP, poté jej univerzita zašle MŠMT ČR.
Během celého schvalovacího procesu se senátoři a senátorky UP věnovali i podkladovým materiálům k výroční zprávě o hospodaření UP za předchozí rok tak, aby bylo zřejmé, jak UP v daném období hospodařila. V předloženém znění, po doporučujícím stanovisku ekonomické komise AS UP, pak přijali i návrh Střednědobého výhledu rozpočtu UP. Jde o dokument, který univerzity připravují povinně, s odkazem na zákon o vysokých školách a zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Aktuálně přijatý dokument se vztahuje na rok 2026 a 2027.
AS UP se také zabýval vnitřními předpisy univerzity. Schválil novelu Statutu CMTF UP a nový Jednací řád AS FF UP. Opakovaně se vyjadřoval k novele Stipendijního řádu UP a Studijního a zkušebního řádu UP, poté, co MŠMT ČR zaslalo v rámci procesu registrace připomínky. Ty byly zapracovány a AS UP obě novely schválil. Seznam přijatých usnesení zde. Více o AS UP zde.