Studenti mohou ve dvou mezinárodních soutěžích ukázat, jak umí popularizovat vědu

Loni byla úspěšná i Eliška Zgarbová.
Foto: Katrin Stark
Čtvrtek 22. květen 2025, 8:00 – Text: Vendula Lužná

Možnost vyzkoušet si, jaké to je shrnout svůj výzkum do tří minut a zaujmout široké publikum, nabízejí mezinárodní soutěže Falling Walls a FameLab. Naše studentky a studenti v nich pravidelně slaví velké úspěchy a UP nyní nabízí všem zájemcům možnost se v této disciplíně vytrénovat a na účast se připravit.

Hned dvě mezinárodní soutěže zaměřené na popularizaci vědy otevřely přihlášky do letošních kol. Hlásit se je možné do 30. června 2025. Falling Walls, konaná pod záštitou Německé akademické výměnné služby (DAAD) a německého velvyslanectví, se v ČR letos koná již podesáté. Soutěž je určena studentům a mladým vědcům, kteří před odbornou porotou představí v angličtině během tří minut svůj výzkum. V loňském roce se v celostátním kole této soutěže umístila na třetím místě Marie Pražáková z Přírodovědecké fakulty UP (psali jsme zde). Ta byla také opakovaně stipendistkou Nadačního fondu UP.

Z Anglie pochází soutěž FameLab, která se u nás konala poprvé v roce 2011, v současné době je jejím garantem Univerzita Karlova. I v této soutěži mají účastníci tři minuty, aby vysvětlili svůj výzkum. Na rozdíl od Falling Walls však bez podpor audiovizuální techniky, pouze za doprovodu pomůcek. V loňském roce se v soutěži prosadila Eliška Zgarbová, která se umístila na třetím místě (psali jsme zde).

Úspěch Elišky Zgarbové i Marie Pražákové v loňském roce podpořil individuální mentoring pod vedením Katrin Stark z Kariérního centra UP. „Se studenty, kteří byli podpořeni Nadačním fondem UP, pracujeme dlouhodobě a nabízíme jim možnosti rozvíjet jejich schopnosti v mnoha oblastech. Jednou z nich je i popularizace vědy. Mám velkou radost, že naše práce nese ovoce, což dokládají i úspěchy našich stipendistek. Chceme tak v rozvoji talentů pokračovat a nabídnout možnost zlepšit si popularizační dovednosti dalším studujícím z univerzity,“ popisuje Katrin Stark důvod, proč i letos Talentovaný Palacký – nově ve spolupráci s popularizátorkou vědy na UP Vendulou Lužnou, nabídne zájemcům možnost cílené práce na svých popularizačních dovednostech. Pro zájemce o podrobnosti a o možnostech individuálního tréninku je připravena v pondělí 2. června od 16 hodin v Kariérním centru UP informační schůzka s oběmi lektorkami.

Přestože je možné se do soutěží přihlásit zcela individuálně, studující i vědci a vědkyně mohou zvýšit svou šanci na úspěch právě díky cílené přípravě. „Mentoring a workshopy mi pomohly posunout prezentaci mého tématu široké veřejnosti na vyšší úroveň. Jsem si jistá, že bez zapojení Katrin Stark by se mi nepodařilo mé vědecké téma odprezentovat na takové úrovni. Upřímně věřím, že podpora prostřednictvím platformy Talentovaný Palacký má na mém umístění velký podíl,” říká Eliška Zgarbová. 

Studenti z UP bodují v popularizaci dlouhodobě, například Lucie Kotková z LF UP zvítězila v roce 2023 v soutěži Věda ve třech minutách (3MT Thesis Competition), kdy měla shrnout svůj výzkum taktéž během tří minut (psali jsme zde). Také v soutěži FameLab slaví naše studentky a studenti úspěchy opakovaně, mezi nimi například Nina Kadášová, jejíž interaktivní model srdce zdobící od letošního roku expozici v Pevnosti poznání (psali jsme zde), či Jan Tomáštík, který stojí za popularizačním projektem Vědátor.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)