Za čtenáři do online prostoru. Univerzitní knihovníci inspirují čtením z knih

Knihovníci před kamerou.
Foto: Knihovna UP
Sobota 10. duben 2021, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Snad celý svět se během posledních měsíců přesunul do online prostoru. Nemůžeme se potkávat, a tak online pracujeme, učíme se a taky se bavíme. Třeba čtením knížek. Přesně tak, virtuálně, pojali tradiční setkávání se čtenáři i knihovníci z Knihovny UP. Namísto březnových besed a debat nad oblíbeným čtivem nabídli zájemcům své vlastní knižní tipy. A má-li online svět řadu nevýhod, jedno pozitivum přináší: to, co univerzitní knihovníci rádi čtou (a jak to čtou), si můžete kdykoli pustit na YouTube kanále UP.

Jako zázemí pro čtení si knihovníci vybrali klubovnu Nebelvír ve Zbrojnici. Tam si postupně přinesli své oblíbené knihy a před kamerou z nich četli.

„Výběr čtených titulů byl zcela v režii kolegů. Měli si vybrat svou oblíbenou knihu, krátce ji představit, přečíst z ní nějaký zajímavý úryvek a inspirovat tak diváky k četbě něčeho nového. Chtěli jsme, aby celé video působilo příjemně a pohodově. Věřím, že v předčítaných knížkách si každý najde to své – zábavu, poučení, zamyšlení, inspiraci. Diváci se přenesou na prázdniny do Řecka, pod stan do lesů či stráví krátký čas mezi hobity. Dozvědí se, jak nesnadno se Barbar Conan vyrovnává s přibývajícím věkem a prvními šedinami, anebo se zamyslí nad odvahou a trpělivostí,“ říká Barbora Malínek Číhalová z Knihovny UP, která akci iniciovala.

Podle ředitelky Knihovny UP Heleny Sedláčkové se univerzitní knihovníci už více než rok snaží stále hledat nové způsoby a cesty, jak v pandemických časech zajistit čtenářům potřebné knihy. „My všichni v knihovně žijeme knihami a pro knihy a samozřejmě ruku v ruce s tím pro naše návštěvníky. Jsme rádi, že i za aktuálních opatření se podařilo najít způsob, jak knížky dál půjčovat a zprostředkovávat studentům, a stejně tak jsme rádi, že jsme měli možnost u příležitosti března – měsíce knih natočit krátká videa a poslat tak knihy do světa zase trošku jiným způsobem. Za pomoc s organizací natáčení a podporu patří velký dík oddělení komunikace Univerzity Palackého.“

Barbora Malínek Číhalová dodává, že natáčení videí bylo pro knihovníky příjemným zážitkem. Pro většinu z nich to byla první zkušenost, někteří už ale podobný způsob propagace knížek vyzkoušeli. Třeba jako Marcela Koupilová z Britského centra Knihovny UP, která se podobného natáčení účastnila v listopadu, kdy se četly knihy jako doprovodný program Noci vědců 2020. „Když přišla nabídka další možnosti zapojit se do natáčení četby z knih, okamžitě jsem souhlasila. Nezaváhala jsem ani na chvíli, protože mám moc ráda knihy a samozřejmě ještě raději z nich čtu. Jsem takový věčně hladový knihomol, který potřebuje neustálý přísun potravy, a mám radost, když můžu tuto ´potravu´ nabídnout i dalším vášnivým čtenářům,“ svěřuje se Marcela Koupilová.

„Pro březnové čtení v Nebelvíru jsem si vybrala knížku Pán prstenů: Společenstvo prstenu. Bylo to jednak proto, že je J. R. R. Tolkien můj oblíbený autor, a také proto, že 25. březen byl Den čtení Tolkiena. Říkala jsem si, že by bylo fajn to spojit,“ komentuje svůj výběr knihy další z účastnic čtení Barbora Cholastová z knihovny ve Zbrojnici.

Natočených videí „čtení z Nebelvíru“ je celkem šest. Postupně byla zveřejněna na facebookovém profilu Knihovny UP a objeví se také na jejich Instagramu. Kromě toho jsou stále k vidění a především ke slyšení na YouTube kanále Univerzity Palackého.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)