Exkurze v CRH měla přiblížit výzkum i motivovat ke studiu

Gymnazisté si zkusili i práci v laboratoři.
Foto: Martina Šaradínová
Pátek 2. únor 2018, 12:00 – Text: Martina Šaradínová

Jak vědci sledují procesy uvnitř rostlinných buněk a k čemu tyto poznatky slouží? Je třeba mít obavy z geneticky modifikovaných rostlin a jak lze i jinými cestami přispět k pěstování zemědělských plodin s vyššími výnosy a lepší odolností vůči nepříznivým vlivům vnějšího prostředí? Na tyto i další otázky dostali odpovědi studenti šternberského gymnázia, které je fakultní školou přírodovědecké fakulty, během čtvrteční exkurze na Oddělení buněčné biologie Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum. Jedním z cílů bylo také představení studijního oboru Biotechnologie a genové inženýrství.

„Stále máme nouzi o kvalitní studenty. Hledáme především takové uchazeče, kteří mají o biologii skutečně zájem už na střední škole, účastní se například biologických olympiád nebo středoškolské odborné činnosti. Podobné exkurze jsou jednou z cest, jak naše vědecké centrum i studijní obor zviditelnit a dostat do povědomí širší veřejnosti,“ uvedl vedoucí oddělení a garant studijního oboru Jozef Šamaj.

Iniciativa vzešla od studenta Jiřího Sojky, který Gymnázium Šternberk absolvoval a nyní s ním spolupracuje coby koordinátor fakultních škol. „Vzhledem k tomu se snažím o různé aktivity, s gymnáziem jsem v pravidelném kontaktu. Na exkurzi jsem ale studenty přivedl poprvé. Protože je Olomouc dobře dostupná, mohli by k nám někteří přijít studovat,“ věří Sojka.

Zhruba tři desítky gymnazistů si po obecném úvodu prohlédli laboratoře a mohli si vyzkoušet i práci v laboratoři. Viděli také moderní mikroskopy, díky nimž je CRH nejlépe vybaveným pracovištěm pokročilých zobrazovacích systémů fixovaných i živých buněk v České republice.

„Na přírodovědeckou fakultu jezdíme pravidelně, oddělení buněčné biologie je vlastně jedním z posledních, kde jsme ještě nebyli. Využili jsme navíc toho, že Jirka je náš bývalý student a tuto možnost nám nabídl. Cílem je, aby studenti se zájmem o biologii viděli, co je na vysoké škole čeká. Také je dobře, že poznají, na jak vysoké úrovni se zde dělá věda a jaké je tu moderní vybavení,“ uvedla učitelka Lenka Metlíková.

Návštěva jednoho z oddělení vědeckého centra se líbila například studentce Veronice Něčkové. „Bylo to moc zajímavé. Těmito věcmi jsem se nikdy moc nezabývala, ale tady mě to zaujalo. Biologie mě ve škole hodně baví. Exkurze je takové doplnění znalostí, ale myslím, že může i motivovat ke studiu,“ prozradila gymnazistka.

(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)