Odborníci z přírodovědecké fakulty vyrábějí na 3D tiskárnách ochranné štíty

Štíty pomáhají.
Foto: UPrint 3D
Úterý 24. březen 2020, 15:47 – Text: Šárka Chovancová

Prvních sto ochranných štítů, které snižují riziko přenosu nákazy novým typem koronaviru, vyrobili pomocí 3D tiskáren a distribuovali odborníci z katedry geoinformatiky Přírodovědecké fakulty UP.  Objednávky mají na dalších 3500 ochranných skel. Plastové masky budou dodány nejen nemocnicím, ale také praktickým lékařům, záchranářům, zubním lékařům či zaměstnancům lékáren. Masky vyrobené na 3D tiskárnách už používají zdravotníci při odběru vzorků od pacientů, u kterých je podezření na nákazu koronavirem, a uplatnění by měly najít i v řadách policie.

Katedra geoinformatiky se spolu s tiskovým centrem Univerzity Palackého UPrint 3D do celostátní iniciativy zaměřené na výrobu obličejových štítů, kterou odstartovala firma Prusa Research, zapojila o víkendu. Univerzita tak chce pomoci záchranářům a zdravotníkům, kteří se v době šíření nového typu koronaviru stále potýkají s nedostatkem ochranných pomůcek. Tým vedou odborníci Martin Šavel a Radoslav Šmakal, kteří stojí za projektem a návrhem optimalizované varianty ochranného štítu.

„Nevyužíváme model navržený Prusa Research, ale upravený a optimalizovaný model s ohledem na rychlost tisku a finální kompletování masky,“ uvedl Jan Brus z katedry geoinformatiky. Obličejový štít je tvořen horní částí, do které se instaluje perforovaná fólie. Na fólii se následně umístí spodní díl a maska je doplněna gumičkou. Tisk obou dílů zabere přibližně 65 minut. Ochranné štíty jsou vyráběny na třech tiskárnách katedry geoinformatiky a také v univerzitním centru UPrint 3D.

Akci finančně či materiálně podpořila Přírodovědecká fakulta UP, katedra geoinformatiky, VTP UP a několik firem. Zároveň se přihlásilo mnoho dobrovolníků z řad studentů i veřejnosti, kteří nabízejí pomoc s kompletací ochranných štítů nebo 3D tiskem. „Celá akce doslova strhla lavinu solidarity a pomoci. Nově jsme navíc schopni štíty vyrábět ražením na stroji. Tímto se celá produkce značně urychlí a budeme moci masky dodávat mnohem rychleji,“ uvedl Jan Brus.

Kvůli obrovskému zájmu o ochranné masky se fólie a především gumičky staly nedostatkovým zbožím. „Prodejci nám však vycházejí vstříc a snaží se materiál dodávat přednostně. Masky plánujeme balit do ochranných sáčků a sterilizovat ozonem, aby se zabránilo infekci,“ podotkla Hana Kubíčková z UPrint 3D. Viry na povrchu plastu vydrží maximálně dva až tři dny, proto budou vyrobené ochranné masky distribuovány až po uplynutí této doby nebo v případě, že si odběratel zajistí jejich sterilizaci.

„Za celý tým bych chtěl všem zapojeným subjektům poděkovat. Největší díky a respekt si však zaslouží oranžová a bílá armáda záchranářů a zdravotníků, kteří stojí v první linii. Celá akce nás všechny nakonec naplňuje optimismem a pocitem, že držíme při sobě,“ dodal Brus.

Společnost Prusa Research, která za iniciativou výroby ochranných pomůcek pomocí 3D tisku stojí, momentálně vyrábí zhruba 2000 obličejových masek denně. Firma má k dispozici více než pět stovek 3D tiskáren, zájem odběratelů je však mnohonásobně vyšší.  V pondělí firma evidovala poptávku na 90 000 těchto pomůcek. V České republice proto začaly vznikat komunity odborníků na 3D tisk, kteří pomáhají s tiskem držáků a kompletací ochranných štítů.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)