Badatelský víkendový seminář přinesl nové poznatky i přátelství

Fotogalerie: archiv PřF
Čtvrtek 11. listopad 2021, 9:00 – Text: Šárka Chovancová

Devětadvacet středoškolských studentů se rozhodlo rozšířit si své obzory nad rámec středoškolského učiva a zúčastnili se Badatelského víkendového semináře v Javoříčku, který pořádala Přírodovědecká fakulta UP. Mladí přírodovědci si kromě přednášek zaměřených na odborná témata vyzkoušeli také měření s částicovou kamerou v Javoříčských jeskyních nebo práci s termokamerou.

„Na Badatelský víkendový seminář jsem se přihlásil díky zkušenosti z Letní školy badatele a atraktivnosti programu. Rád bych ocenil přednášku Karla Lemra o kvantové teleportaci, prostor pro diskuzi, prohlídku Javoříčských jeskyní, přátelský přístup organizátorů i to, že jsem si zde našel přátele z jiných středních škol,“ uvedl Šimon Černý z Wichterlova gymnázia v Ostravě-Porubě.

Studenti se na úvod víkendového semináře nejprve seznámili s projektem Badatel a ve vědeckém kvízu si prověřili své znalosti z oblasti přírodních věd a kultury. Vyslechli si také přednášky zaměřené na kvantovou teleportaci, zvláštnosti nekonečných množin, gravitační vlny, geneticky modifikované potraviny, vitamíny či očkování. „Potěšilo mě, že se studenti zvídavě zapojovali do diskuzí, bylo vidět, že se o mnohá témata sami přirozeně zajímají a přírodní vědy je lákají. Právě pro takovéto mladé nadšence je radost seminář pořádat," uvedl garant projektu Jiří Kvita se Společné laboratoře optiky PřF.

Jednou z volnočasových aktivit byla podzimní procházka v přírodní rezervaci Špraněk k přírodní skalní bráně. „V rámci exkurze do Javoříčských jeskyní bylo možné pomocí termokamery rozeznat zimující netopýry, jejichž povrchová teplota byla jen o něco vyšší než teplota jeskyní. Částicová kamera zase prokázala známou přítomnost alfa částic z rozpadů radonu v podzemních prostorách,“ doplnil Jiří Kvita.

Badatelský víkendový seminář je podpořen a pořádán v rámci projektu MŠMT Podpora nadaných žáků základních a středních škol „Badatel 2021 – Rozvoj nadaných studentů SŠ prostřednictvím přírodovědným výzkumných a vzdělávacích aktivit“.

Zpět