Kam mizí motýli?

Foto: Jasoň červenooký.
Zdroj: Pixabay
Úterý 25. červenec 2023, 8:00 – Text: (ipu)

O motýlech je řeč v zajímavém textu na Novinkách.cz. Dozvíte se, jestli jich v naší přírodě ubývá a které druhy už u nás nenajdeme. V rozhovoru komentují problematiku Vladimír Hula z Ústavu ekologie lesa na Lesnické a dřevařské fakultě Mendelovy univerzity v Brně a Tomáš Kuras z katedry ekologie a životního prostředí Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Ten odpověděl mj. i na otázku, které druhy už na našem území zcela vyhynuly. „Z dostupných dat vyplývá, že za posledních zhruba 120 let na území ČR vyhynulo/vymizelo 18 druhů denních motýlů, což je cca 11 procent původní druhové rozmanitosti této skupiny. Ačkoli je toto číslo alarmující, jedná se jen o pomyslnou špičku ledovce ztráty biodiverzity. Početnosti denních motýlů se mění poměrně zřetelně. To, že u nás vyhynuly druhy jako jasoň červenooký (populace na Štramberku byla znovuobnovena v 80. letech), žluťásek úzkolemý, okáč písečný nebo okáč lipnicový, se vzhledem k jejich ekologii dalo očekávat – žili v izolovaných, málo početných populacích. Dnes nám ale z krajiny ustupují i druhy dříve zcela běžné, např. bělásek řepkový nebo bělásek zelný (dříve evidovaní jako hospodářští škůdci).“ Celý rozhovor najdete zde.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)