Nádvoří Zbrojnice ozvláštnilo sousoší Triton

Na instalaci sousoší Triton na nádvoří Zbrojnice osobně dohlížel jeho autor.
Foto: Velena Mazochová
sobota 21. červenec 2018, 8:00 – Text: Velena Mazochová

Od začátku června zdobí nádvoří Zbrojnice jeden ze tří výtvarných objektů, které v Olomouci představují tvůrci z České republiky a ze Slovenska v rámci mezinárodního sochařského festivalu Sculpture Line. V univerzitních prostorách instaloval své sousoší Triton sochař Jaroslav Koléšek, vedoucí katedry sochařství na fakultě umění Ostravské univerzity.

Dva zkamenělé podmořské válečné stroje jsou podle autora zachyceny v „okamžiku něžného gesta“ a zosobňují živé bytosti. „Jsou to dvě stylizované ponorky, a zároveň muž a žena, které se něžně dotýkají. Jako dva válečné stroje se po všech těch bitvách mohou o sebe opřít a odpočívat někde u dna,“ vysvětlil Jaroslav Koléšek. Celkovému vyznění přispívá podle něj i umístění na nádvoří Zbrojnice. „Je to uzavřený, intimní prostor, k tématu se moc pěkně hodí,“ doplnil sochař.

Olomouc a částečně i univerzita je pro něj známým a velmi blízkým místem. „Přijel jsem vlastně domů. Pocházím od Litovle a Olomouc mám moc rád. Rok po studiích jsem tady dokonce pracoval u restaurátorů a manželka na zdejší univerzitě studovala češtinu a francouzštinu,“ prozradil Jaromír Koléšek.

Katedru sochařství na fakultě umění Ostravské univerzity vede Jaromír Koléšek od roku 2011. Na stejné univerzitě studoval v ateliéru Maria Kotrby a doktorská studia absolvoval na Akademii umění v Banské Bystrici. Je laureátem Ceny Václava Chada 2003 a Ceny Rudolfa Schlattauera 2010.

Sousoší Triton si mohou návštěvníci Zbrojnice prohlédnout až do konce září stejně jako další dvě instalace, které oživují olomoucké Smetanovy sady – Chobotnice Viktora Paluše a Sharkfin Jaroslava Chramosty.

Projekt Sculpture Line vznikl v roce 2015 v Praze. Představuje výtvarné objekty předních domácích i zahraničních tvůrců v ulicích, parcích či jiných místech se záměrem ozvláštnit a obohatit veřejný prostor. Loni se festival konal i v Plzni, letos se na něm poprvé podílí také Olomouc.

„Město tak dává prostor umělcům, kteří vystavují přímo v jeho plenéru. Umístěním soch do veřejného prostoru dáme obyvatelům a návštěvníkům města nová témata k diskuzi, vybídneme je zároveň na chvíli zpomalit, zastavit se a vnímat i jiné věci, než jen sledování svého vlastního směru a cíle,“ uvedl primátor Antonín Staněk.