V Uměleckém centru Univerzity Palackého se uskutečnil již osmnáctý ročník soutěžní studentské konference Mozaika poznání. Své vědecko-výzkumné či tvůrčí umělecké práce v ní představili studenti a studentky Pedagogické fakulty UP.
Soutěžní studentská konference Mozaika poznání se pravidelně koná v oborech učitelských, neučitelských a v umělecké činnosti a tvorbě.
„Mám z ocenění obrovskou radost. Je pro mě hlavně potvrzením, že téma, jemuž jsem se věnovala, má smysl zkoumat a že i studentská práce může otevřít důležitou společenskou otázku. Cena je pro mě zároveň i velkou motivací do budoucna. Potěšila mě i lidsky. Vážím si toho, že někdo ocenil, kolik času a energie jsem do práce vložila,“ uvedla Aneta Housovská, laureátka první ceny v neučitelské sekci. Studentka třetího ročníku oboru Vychovatelství a speciální pedagogika zvítězila s prací nazvanou Povědomí pedagogických pracovníků a žáků o nových návykových látkách na základních školách. Věnuje se v ní znalostem o nových návykových látkách mezi žáky a pedagogy.
„Zajímám se o to, co se děje mezi mladými lidmi a novými návykovými látkami. Během studia i praxe jsem si všímala, že látky jako nikotinové sáčky nebo kratom se mezi žáky začínají objevovat čím dál častěji, ale povědomí o nich – ať už mezi učiteli nebo dětmi samými – je často omezené. Chtěla jsem zjistit, jak tuto problematiku vnímají přímo ve školách, co už vědí, co je překvapuje a co třeba potřebují k tomu, aby se v ní mohli lépe orientovat. Věřím, že otevřený rozhovor o těchto tématech má smysl,“ doplnila k vzniku i obsahu své práce.
Velkou radost z ocenění měl i Zdeněk Vilímek, který zvítězil v učitelské sekci s prací s názvem Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie. Spolu s týmem odborníků se poslední roky věnoval účinnosti vibroakustické terapie (přístup založený na působení nízkofrekvenčního zvuku 20–120 Hz) na lidský organismus, na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů. V rámci konferenčního příspěvku sdílel výsledky trojitě zaslepené randomizované kontrolované studie, kde zjistil v rámci metody spektrální analýzy variability srdeční frekvence, že vibroakustická terapie statisticky významně aktivuje více parasympatickou část autonomní nervové soustavy a další pozitivní účinky na subjektivní percepci.
„Je to samozřejmě příjemné uznání po náročné a téměř pětileté etapě. Výzkumu předcházelo několik pilotních studií a po robustní RCT studii (téměř 200 lidí v náboru) byly realizovány další případové studie aplikované do oblastí speciální pedagogiky pro lidi se speciálními potřebami – mozková obrna, ADHD, autismus a podobně. Celý výzkum byl proveden v rámci mého doktorského studia. Před obhajobou dizertace byla konference dobrým nácvikem prezentačních a argumentačních dovedností. Ocenění prvního místa a ještě zvlášťní ocenění poroty je pro mě velkým povzbuzením k dalšímu výzkumu,“ řekl student doktorského studijního programu Speciální pedagogika.
Úspěch v Mozaice poznání velmi motivuje a povzbuzuje k další tvorbě i Kristýnu Šoltysovou, která získala první místo s prací Z hlavy do světa. Ve svém příspěvku představila dvě ze svých autorských písní, na nichž spolupracovala s Robinem Pospíšilem, který ji na konferenci doprovázel na klavír.
„Název mé práce reflektuje důvod, proč písně vnikají. Snažím se uklidnit myšlenky ve své hlavě, zorientovat se v nich a postupně se odvažuji nechávat do nich nahlížet okolní svět. První z písní nese název Bublifuk. Věnuje se ekologickým problémům a tomu, jak člověk někdy narazí, když vyjde ze své bubliny. Má motivovat nejen ostatní, ale hlavně mě samou ve snaze o udržitelné chování, i když mám někdy v kontextu celého světa pocit, že to nemá smysl. Své myšlenky a snahy si pak představuji jako bubliny, které se třeba někdy někoho dotknou a osloví. Druhá píseň List vznikla, abych si připomínala, že se v životě nemám rozhodovat jen podle přání a očekávání druhých, ale abych si našla svou cestu. Věnuje se také tématu osamostatňování, strachu z velkých rozhodnutí a hledání místa v životě,“ shrnula laureátka. Dodala, že konference Mozaika poznání a ocenění odbouraly i některé z jejích pochyb a strachů, které měla spojeny s veřejnou prezentací písní. „Odcházelo by se mi po soutěži lehce i bez ceny. Odměnila mě totiž už atmosféra, která na konferenci panovala, a samotný pocit, že jsem to zvládla.“
I letos převzal nad konferencí záštitu děkan PdF UP Vojtech Regec, který mimo jiné ocenil nejen počet, ale i šíři přihlášených příspěvků. Podle něj to svědčí o mimořádném zájmu, pracovitosti a snaze studentů Pedagogické fakulty UP rozvíjet svůj talent a dovednosti.
V porotě zasedlo celkem dvanáct akademických pracovníků ve třech sekcích (obory učitelské, neučitelské a umělecká činnost a tvorba). Ti prezentující studentky a studenty podrobovali zpětné vazbě a rovněž vedli i odbornou debatu, která byla jedním z hodnocených parametrů soutěže. Ocenění studenti a studentky obdrželi diplom a finanční odměnu v podobě stipendia.
Osmnáctý ročník soutěžní studentské konference Mozaika poznání přinesl řadu originálních, výjimečných a mimořádně kvalitních projektů, což odborná porota ocenila již při hodnocení přihlášených anotací. Letošní ročník se stal výjimečným nejen díky počtu prezentujících, ale i díky motivující, podporující a příjemné atmosféře, která panovala ve všech soutěžních sekcích a kterou pomohli vytvořit nejen porotci, soutěžící, organizátoři, ale i katedra hudební výchovy PdF UP, která v letošním roce poskytla konferenci zázemí. Více zde.
Mozaika poznání 2025
Obory učitelské
1. místo: Mgr. Zdeněk Vilímek, Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie
2. místo: Bc Tereza Dokoupilová, Postava rusalky v současné české fantasy literatuře
2. místo: Mgr. Lucie Kubáčková, Přístupy k výuce textů Williama Shakespeara
3. místo: Mgr. David Kadlec, Výtvarná výchova jako prostor pro budování vztahů mezi žáky
3. místo: Bc. Tereza Ryklová, Využití moodboardu ve výuce anglického jazyka na středních školách
Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. Zdeněk Vilímek, Účinnost vibroakustické terapie na subjektivní vnímání stresu a fyziologické funkce u vysokoškolských studentů – trojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie a Bc. Bohuslava Fréharová, Mezipředmětový přesah metody Sfumato se zaměřením na žáky s SPU
Obory neučitelské
1. místo: Aneta Housovská, Povědomí pedagogických pracovníků a žáků o nových návykových látkách na základních školách
1. místo: Mgr. Anna Strnadová, Hledání jednoty v péči: Doporučené postupy pro děti se zdravotním postižením
2 .místo: Tereza Jánská, Péče o nadané v ČR a zahraničí
2. místo: Mgr. Kryštof Coufal, Využití haptických rukavic u osob s těžkým zrakovým postižením
3. místo: Pavla Ospálková, Vychovatelé asistenčních psů pro osoby se zdravotním postižením
3. místo: Michaela Súdková, Volnočasové aktivity u žáků se sluchovým postižením
Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. Alžběta Smrčková, Zkušenosti sourozenců osob s poruchou autistického spektra: Kvalitativní systematické review a Bc. Anna Košatová, Izraelské školství: proměny během 77 let existence státu
Umělecká činnost a tvorba
1. místo: Bc. Martina Žembová, Co-Active Therapeutic Theatre
1. místo: Bc. Kristýna Šoltysová, Z hlavy do světa
2. místo: Hedvika Mičaníková, Bc. Elena Škubníková, Česká tvorba pro komorní dua
3. místo: Kateřina Badeová, Věra Švirlochová, Queer folková hudba
3. místo: Šimon Charoušek, Flašinet
Zvláštní cena odborné poroty: Mgr. et Mgr. Monika Bucharová, Muzikoterapeutická práce s osobami s duševním onemocněním a Robin Pospíšil, Klavírní doprovod pěveckého vystoupení Bc. Kristýny Šoltysové – student Konzervatoře Evangelické akademie