Projekt Pět S přináší rady, jak přečkat epidemii ve zdraví

Pohyb a příroda – dva z tipů pro zdraví v době epidemie.
Ilustrační foto: Martin Višňa
Sobota 7. listopad 2020, 8:00 – Text: Martin Višňa

Epidemie koronaviru je podle odborníků z Lékařské fakulty Univerzity Palackého a Fakultní nemocnice Olomouc příležitostí pro změnu životního stylu. Projektem Pět S, který vznikl na Klinice tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace, připomínají, že za své zdraví je odpovědný každý sám, a radí, jak si jej udržet či posílit.

„Jednoho dne jsem si uvědomila, že situace v rámci pandemie může být i pozitivní. Může nám ukázat, že jsme se přestali věnovat vlastnímu zdraví a jen čekáme na to, co nám kdo doporučí nebo co za nás udělá autorita. Že jsme přestali vnímat signály našeho těla, které nám krásně říká, co je špatně a že to máme nějak změnit,“ uvedla ke vzniku projektu přednostka kliniky Eliška Sovová s tím, že se po jarních protikoronavirových opatřeních setkali například s čtrnáctiletým dítětem, které přibralo 16 kilogramů, a dalšími pacienty se zhoršenými průběhy onemocnění.

Autoři projektu jako priority pro udržení zdraví na základě vědeckých důkazů připomínají pět S – spánek, stravu, sport, stres a stop kouření. Kvalitní spánek stejně, zdravá strava a dostatečný příjem vitaminů, minerálních látek a omega-3 nenasycených mastných kyselin hrají významnou úlohu v posílení imunitního systému. Stejně tak je důležitou součástí prevence celé řady onemocnění přiměřená pohybová aktivita.

„Pokud jste se kvůli covid-19 ocitli v karanténě, zvyšte dobu cvičení na 200 až 400 minut týdně tak, aby bylo vyrovnáno snížení jiného pohybu. Intenzita by měla být spíše střední, protože vysoká intenzita může snižovat imunitu. Je také dobré využít všechny možnosti domácího cvičení včetně tance, posilování s běžnými domácími předměty a relaxace,“ doporučuje profesorka Sovová.

Důležité je také vyhýbat se stresu, chronický stres totiž imunitu snižuje. Autoři projektu doporučují nesledovat tolik negativní zprávy a nestěžovat si, naopak se spíše věnovat činnosti, která nám udělá radost, a usmívat se. „Zkuste relaxaci, dechová cvičení, jógu. Běžte do přírody, která je mocný antistresor. Domácí zpěv, poslech hudby, čtení oddechové literatury, pohoda u šálku kávy, nákup něčeho hezkého – každý si přidejte to svoje, co vám dělá dobře.“

Jako příležitost pro změnu životního stylu mohou epidemii pojmout i kuřáci. Kouření je rizikovým faktorem pro těžká onemocnění a úmrtí na respirační infekce a kuřáci mají dvakrát vyšší pravděpodobnost těžkého průběhu onemocnění covid-19 než nekuřáci.

Další tipy a doporučení i kontakty na odborníky z Kliniky tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace najdete zde.  

Zpět