Univerzita Palackého uspěla v prestižní výzvě na podporu výzkumného prostředí

Ilustrační foto: Vojtěch Kmenta
Čtvrtek 28. srpen 2025, 15:30 – Text: (red)

Univerzita Palackého zaznamenala významný úspěch v oblasti grantové podpory rozvoje vědy a výzkumu. Je mezi 31 institucemi z celkových 86, které ve výzvě Výzkumné prostředí vyhlášené MŠMT v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK) uspěly v žádosti o podporu. UP získala, ještě díky předchozímu vedení univerzity pod vedením prorektora Michala Malacky, podporu projektu Inovace a rozvoj výzkumných kapacit pro budoucnost Univerzity Palackého v Olomouci.

„Cílem projektu je v osmi klíčových aktivitách posílit strategické řízení instituce a rozvíjet odborné kompetence zaměstnanců v oblasti řízení a hodnocení výzkumu. Projekt směřuje k modernímu, mezinárodně konkurenceschopnému výzkumnému prostředí podporujícímu vysokou kvalitu, inovace a udržitelnost v rámci vědeckých a výzkumných činností univerzity. Mezi jiným očekávám, že do příštích let pomůže motivačně nastavit metodiku dělení DKRVO,“ popsal projekt prorektor pro vědu, tvůrčí činnost a transfer znalostí Jiří Drábek.

Projekt vznikal s podporou Projektového servisu UP, který zajistil kompletní přípravu od prvního návrhu až k finálnímu podání. Tým odborníků nastavil cíle a aktivity, aby projekt přesně odpovídal požadavkům soutěže. „Právě důkladná příprava a mezioborová spolupráce přispěly k tomu, že projekt uspěl v silné konkurenci dalších žadatelů,“ sdělila ředitelka Gabriela Pokorná.

Mezi hlavní aktivity patří implementace moderních strategií pro efektivní řízení lidských i materiálních zdrojů v souladu s mezinárodními standardy a dále rozvoj systémů souvisejících s oceněním HR Award. Ty podporují strategický přístup k rozvoji lidských zdrojů s důrazem na rovné příležitosti, transparentnost a atraktivitu pracovního prostředí pro výzkumníky.

Projekt se rovněž zaměřuje na zavedení standardizovaných metod hodnocení vědecké činnosti s cílem zefektivnit alokaci zdrojů a zvýšit motivaci k dosažení vědecké excelence. Důležitou součástí je i podpora principů otevřené vědy – především přístup k vědeckým datům a výsledkům v souladu s principy FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable). Další klíčovou oblastí je posílení spolupráce mezi akademickou sférou a aplikačním sektorem, a tedy zlepšení transferů technologií a praktického využití výzkumných výstupů. Projekt je zaměřen také na zvýšení institucionální odolnosti vůči nelegitimním vlivům.

V aktivitách projektu nechybí ani část věnující se popularizaci vědy. „Inovovaná komunikační strategie by měla pomoci zvýšit povědomí veřejnosti o práci našich vědců a vědkyň a měla by nejširšímu publiku lépe prezentovat a objasnit výsledky jejich výzkumů,“ doplnil prorektor pro komunikaci a společenskou odpovědnost Matěj Dostálek.

Zisk projektu představuje důležité ocenění kvality, odbornosti a dlouhodobého směřování Univerzity Palackého. Potvrzuje silnou pozici univerzity mezi předními výzkumnými institucemi v České republice a vytváří předpoklady pro další rozvoj excelence, inovací a mezinárodní spolupráce. Úspěšná účast ve výzvě tak podtrhuje strategickou orientaci Univerzity Palackého na budování moderní, otevřené a světově konkurenceschopné akademické instituce.

Inovace a rozvoj výzkumných kapacit pro budoucnost Univerzity Palackého v Olomouci reg. č. CZ.02.01.01/00/23_026/0011362

 

 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)