Univerzita se podílela na výzkumu věnovaném chování dětí na internetu

Repro: Žurnál UP
pátek 14. červen 2019, 7:30 – Text: Milada Hronová

Víc jak polovina dětí ve věku do 13 let navštěvuje sociální sítě, přestože nesplňuje minimální věkový limit pro jejich používání. Velmi rychle roste i počet těch dětí, které využívají čínskou sociální aplikaci TikTok. Informace přinesl jeden z největších výzkumů v oblasti chování dětí na internetu. Jeho spoluautorem je Centrum prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty UP.

Společnost O2 společně s Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty UP provedla v uplynulém půlroce jeden z největších českých výzkumů v oblasti chování dětí na internetu. Zúčastnilo se ho 27 177 respondentů ve věku 7 až 17 let. Výzkum měl zmapovat, jak české děti tráví čas na internetu. Součástí výzkumu bylo i zmapovat největší aktuální rizika.

„Zjistili jsme, že děti tráví na internetu nejvíce času na sociálních sítích. Víc než polovina dotazovaných (52 %), mladších 13 let navštěvuje sociální sítě, přestože nesplňuje minimální věkový limit pro jejich používání. Co se týká využívaných online nástrojů, socnetů a messengerů, dominuje u dětí  YouTube, následovaný Facebookem, Facebook Messengerem a Instagramem. Alarmující je však to, že velmi rychle roste počet dětských uživatelů čínské sociální sítě TikTok. Aktuálně ji využívá víc než čtvrtina českých dětí. Oslovuje především malé děti, často ve věku 10 – 12 let,“ řekl Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF.  Dodal, že ve srovnání s výzkumem uskutečněném v roce 2017, sledovalo musical.ly, tedy předchůdce TikToku, pouze 1 % dětí.

Rizikové chování v online prostředí

Výzkum, který se zaměřil i na rizikové chování dětí na internetu, přinesl výsledky týkající se kybernetické agrese. Sesbíraná data ukázala, že polovina respondentů přiznala vlastní zkušenost s kybernetickou agresí prostřednictvím Facebooku, 43 % pak prostřednictvím Facebook Messenger. Děti zažily kyberagresi i skrze Instagram, SMS nebo MMS. Dominantní je podle předpokladu klasická verbální agrese, jejímž cílem se stalo 27 % českých dětí.

„Součástí rizikového chování na internetu je i seznamování. Zjistili jsme, že více než čtvrtina dotazovaných potvrdila, že prostřednictvím internetu dostala od neznámého člověka nabídku k setkání a téměř 70 % dětí ji využilo a na schůzku dorazilo,“ dodal Kamil Kopecký. Apeluje proto na rodiče, aby se o online svět dětí zajímali.

„U dětí ve věku do 13 let musí především rodič aktivně regulovat a zajistit, aby se dítě nedostalo do rizikových situací, které mu mohou vážně uškodit. Zdůrazňujeme, aby se rodiče snažili v online světě svých dětí alespoň částečně zorientovat. Se svým dítětem tak budují důvěrný vztah, ve kterém se na ně obrátí pak i v situacích, v nichž je v online prostředí ohroženo,“ vysvětlil Kamil Kopecký.

Škola a mobily

V samostatné části výzkumu se odborníci věnovali i dětem a mobilním telefonům. Zjistili, že více než polovina oslovených dětí (59 %) má ve svém mobilním telefonu trvalý přístup na internet, a není tak závislá na Wi-Fi. Zároveň je z výzkumu zřejmé, že děti nejčastěji používají mobil k telefonování, psaní a odesílání zpráv, sledování YouTube videí, fotografování, hraní her a poslechu hudby.

„Samostatným tématem byly přestávky. Zkoumali jsme, jak zákaz či povolení používání mobilu o přestávce ovlivňuje aktivity. Nadpoloviční většina dětí z našeho souboru (53 %) má ve škole o přestávce používání mobilních telefonů povoleno a ve výuce zakázáno. Pokud mají mobilní telefon povolený, jejich dominantní aktivitou je hraní her (41 %), používání sociálních sítí (38,9 %) a nudění se v lavici (33,70 %). Je zajímavé, že přibližně stejný počet nudících se dětí nalezneme i ve skupině, v níž je mobilní telefon o přestávce zakázán (34,75 %). Ty děti, které mají mobilní telefon o přestávce zakázaný, se většinou procházejí po škole (38,66 %), nudí se v lavici (34,75 %) nebo čtou knihy (14,89 %). Další příčky obsazují sportovní aktivity a hraní karetních her,“ vypočetl Kamil Kopecký.

Zákaz používání mobilních telefonů o přestávce má podle něj i vliv na celou řadu „nemobilních“ aktivit.  Kopecký zdůraznil, že výsledky výzkumu ukázaly, že ve školách, kde je mobil o přestávce zakázán, čte o přestávce časopisy o téměř 60 % více dětí, než ve školách, kde jsou mobilní telefony povoleny. Nárůst je vidět také u čtení knih, hraní deskových her, hraní karetních her a sportovních aktivit.

I když jsou digitální technologie a online obsahy dnes už neoddělitelnou součástí i dětského života a skýtají mnoho pozitiv, je důležité s nimi pracovat optimálním způsobem. K tomu jsou nutné kompetence a osvěta. Eliminace rizik spojených s využíváním digitálních technologií proto spočívá v důsledné edukaci a prevenci. A na tomto místě má nejen podle odborníků z Centra prevence rizikové virtuální komunikace, ale i ze společnosti O2 svou nezastupitelnou roli poučený rodič.

„Věřím, že nové poznatky nám pomůžou se dětem přiblížit a lépe je ochránit. Jejich bezpečnost je pro nás prioritou,“ uvedla Marie Mališková, manažerka O2 Czech Republik. Dodala, že Společnost O2 se na aktuální největší rizika zaměří i v rámci svého dlouhodobého programu O2 Chytrá škola. Více o výzkumu ZDE. 

Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP je certifikované univerzitní pracoviště orientované na rizikové formy komunikace dětí a dospělých v prostředí internetu. Zaměřuje se především na kyberšikanu, kyberstalking, kybergrooming, hoax a spam, sexting, sociální inženýrství v online prostředí, rizika sdílení osobních údajů v prostředí sociálních sítí, problematiku dezinformací a fake news ve veřejném prostoru a další nebezpečné komunikační jevy. Více ZDE.  Stream z tiskové konference ZDE.