V jubilejním roce 2018 reprezentovalo univerzitu také Československé komorní duo

Z koncertu v Národním muzeu umění v moldavském Kišiněvě.
Foto: Archiv P. Burdycha
pondělí 14. leden 2019, 8:00 – Text: Milada Hronová

Havana, Athény, Kišiněv, Bern či Jakarta. To je výčet jen několika metropolí, ve kterých se v minulém roce představila česká a slovenská hudba. Interpretovali ji Pavel Burdych, houslový virtuos a zároveň student doktorského studijního programu na katedře hudební výchovy PdF a pianistka Zuzana Berešová, absolventka téhož programu z roku 2016, kteří tvoří Československé komorní duo. V roce 2018 bylo hostem třiceti oslav, které se uskutečnily při příležitosti stého výročí vzniku Československa.  

Československé komorní duo oslovil Odbor kulturní diplomacie Ministerstva zahraničních věcí a evropských záležitostí Slovenské republiky. Dokonalá symbolika vznikla pak ve chvíli, kdy se k tomu, aby umělci reprezentovali na kulturních akcích spojených s výročím vzniku Československa, potažmo se vznikem samostatného Česka a Slovenska, přiklonili i zástupci diplomatických misí ČR. Československé komorní duo složené z Čecha a Slovenky, doktoranda a absolventky Pedagogické fakulty UP, tak mohlo interpretovat hudbu obou zemí na mnoha akcích k výročí obou republik.

„Hráli jsme v Aténách, Bernu, Jakartě, Havaně, Káhiře i v řadě dalších měst. Od diplomatických zástupců, českých a slovenských krajanů i od běžných posluchačů máme mimořádně pozitivní ohlasy,“ uvedl Pavel Burdych. Během oslav, pořádaných zastupitelskými úřady ČR a SR, představili oba umělci publiku své mistrovství v metropolích čtyř kontinentů světa.  

„Skladby Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Josefa Suka a také slovenských komponistů Bély Kélera, Mikuláše Schneidera-Trnavského, Ilji Zeljenky, Ladislava Kupkoviče i Petera Machajdíka sklidily v publiku velký ohlas,“ dodal doktorand katedry hudební výchovy.

Posluchači Evropy, Asie, Ameriky i Afriky vnímali podle obou interpretů rozdílnosti v charakteristice hudby obou zemí. „V neformální diskuzi o tom s námi mluvili vždy po skončení koncertu. Zaujala je i skladba 1918, kterou pro nás složil Peter Machajdík. Ohlas měla i Vzpomínka na Bardejov bardejovského rodáka Bély Kélera, jejíž část využil Johannes Brahms do svého Uherského tance číslo pět,“ doplnil Pavel Burdych. Dodal, že během koncertních cest Československého komorního dua se uskutečnily i mistrovské lekce pro studenty oborů hry na klavír a housle v brazilském městě Salvador na tamní Bahijské federální univerzitě.

Důvodem pro výběr dua Burdych – Berešová, coby rezidenčního souboru diplomatických misí České a Slovenské republiky, se stala především jejich soustavná činnost ve prospěch české a slovenské hudební kultury. Patří do ní i autorské koncerty z tvorby Miloslava Ištvana, Eugena Suchoně, Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka, Ilji Zeljenky, Bély Kélera, Ladislava Kupkoviče a Petra Machajdíka .

„I letos zahrajeme v několika zemích. Kromě českých podií navštívíme i slovenská, německá a rakouská. Čeká nás také několik koncertů v Portugalsku. Budeme též natáčet kompaktní disk s hudbou Antonína Dvořáka a Eugena Suchoně,“ řekl houslista Burdych, pro něhož bude zásadní i dizertační práce na Univerzitě Palackého. Jejím hlavním výstupem má být zpracování rukopisných materiálů obou Kélerových orchestrálních obrazů do podoby kritického notového vydání.