Město, univerzita a zástupci kreativních průmyslů diskutovali o prevenci odlivu talentů z Olomouce

Debata v Jazz Tibet Clubu.
Foto: Monika Simonová
Wednesday 16 October 2019, 14:00 – Text: (red)

Téměř rok odborníci z UP intenzivně zkoumají oblast a situaci kreativních průmyslů na Olomoucku. Při úterní panelové diskuzi v Jazz Tibet Clubu seznámili zástupce města i představitele kreativních subjektů s dosavadními poznatky a z nich pramenící sérií doporučení, jež lze realizovat již v průběhu projektu. Projekt bude pokračovat do konce roku 2020, kdy bude k dispozici finální studie s návrhem konkrétních opatření.

Mezioborový řešitelský tým složený ze zástupců přírodovědecké, filozofické a pedagogické fakulty UP provádí v průběhu roku 2019 intenzivní výzkum, jehož cílem je zjistit motivace aktérů tzv. kulturních a kreativních průmyslů (KKP) v Olomouci. Na základě analýzy současného stavu, osobních rozhovorů a série 12 kulatých stolů (intenzivních setkání v rámci konkrétních odvětví, např. film, hudba, divadlo, IT apod.) tým v tuto chvíli definoval silné a slabé stránky Olomouce z pohledu kreativně založených firem a jednotlivců. Následně byly pojmenovány důvody, které stojí za odlivem talentovaných mozků z Olomouce (tzv. brain drainu), a identifikovány motivace, jež mohou napomoci k udržení a zvýšení počtu kulturních a kreativních firem či jednotlivců v Olomouci (tzv. brain gainu).

„Zástupcům magistrátu, expertům a subjektům spadajícím do oblasti KKP jsme představili příležitosti a doporučení, jak můžou, již v tuto chvíli, město, univerzita i subjekty tuto kreativní oblast podpořit,“ uvedl hlavní řešitel projektu Rostislav Nétek. Konkrétní poznatky na příkladu dobré praxe města Zlína představil Dušan Sviečka (Zlínský kreativní klastr), Richard Vodička (design cité +) demonstroval kreativní přístupy v podnikání, kdy lze prostřednictvím drobných prvků měnit tvář města, a Michal Bubeník (Headcourse) seznámil přítomné posluchače se zásadními nedostatky aglomerace pro budování kariéry u kreativně založených odvětví. Hlavní částí více než dvouhodinového setkání byla panelová diskuze se zástupci města, a to za účasti primátora Miroslava Žbánka, předsedy kulturní komise Roberta Runtáka, předsedy komise smart city a IT Luďka Janáka a vedoucího oddělení kultury Radima Schuberta. Zmiňované zástupce města doplnil v panelu také odborný gestor programů Technologické agentury ČR Marcel Kraus, ředitel Okresní hospodářské komory Olomouc Radim Kašpar a zástupci UP.

Jak panelová diskuze, tak následná debata pro veřejnost přinesla iniciální dialog zainteresovaných stran a formulovala adekvátní otázky, týkající se konkrétních budoucích kroků s jasným cílem zamezit odlivu talentů z regionu. „Naše iniciativa si neklade za cíl kritizovat současný stav, ale podat konkrétní návod složený ze série často drobných, nízkonákladových opatření, jež v Olomouci pomohou udržet talenty a maximálně využít lidský kapitál k proměně image města,“ shrnul setkání Petr Bilík, prorektor pro vnější vztahy UP.

Projekt s názvem Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu je finančně podpořen z programu ÉTA Technologické agentury ČR a bude pokračovat v roce 2020 plošným dotazníkovým šetřením v oblasti kreativních odvětví. Výsledkem bude návrh a realizace konkrétních opatření pro Olomoucko včetně vytvoření specializované mapy zachycující migraci aktérů kreativních odvětví.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)