Město, univerzita a zástupci kreativních průmyslů diskutovali o prevenci odlivu talentů z Olomouce

Debata v Jazz Tibet Clubu.
Foto: Monika Simonová
Středa 16. říjen 2019, 14:00 – Text: (red)

Téměř rok odborníci z UP intenzivně zkoumají oblast a situaci kreativních průmyslů na Olomoucku. Při úterní panelové diskuzi v Jazz Tibet Clubu seznámili zástupce města i představitele kreativních subjektů s dosavadními poznatky a z nich pramenící sérií doporučení, jež lze realizovat již v průběhu projektu. Projekt bude pokračovat do konce roku 2020, kdy bude k dispozici finální studie s návrhem konkrétních opatření.

Mezioborový řešitelský tým složený ze zástupců přírodovědecké, filozofické a pedagogické fakulty UP provádí v průběhu roku 2019 intenzivní výzkum, jehož cílem je zjistit motivace aktérů tzv. kulturních a kreativních průmyslů (KKP) v Olomouci. Na základě analýzy současného stavu, osobních rozhovorů a série 12 kulatých stolů (intenzivních setkání v rámci konkrétních odvětví, např. film, hudba, divadlo, IT apod.) tým v tuto chvíli definoval silné a slabé stránky Olomouce z pohledu kreativně založených firem a jednotlivců. Následně byly pojmenovány důvody, které stojí za odlivem talentovaných mozků z Olomouce (tzv. brain drainu), a identifikovány motivace, jež mohou napomoci k udržení a zvýšení počtu kulturních a kreativních firem či jednotlivců v Olomouci (tzv. brain gainu).

„Zástupcům magistrátu, expertům a subjektům spadajícím do oblasti KKP jsme představili příležitosti a doporučení, jak můžou, již v tuto chvíli, město, univerzita i subjekty tuto kreativní oblast podpořit,“ uvedl hlavní řešitel projektu Rostislav Nétek. Konkrétní poznatky na příkladu dobré praxe města Zlína představil Dušan Sviečka (Zlínský kreativní klastr), Richard Vodička (design cité +) demonstroval kreativní přístupy v podnikání, kdy lze prostřednictvím drobných prvků měnit tvář města, a Michal Bubeník (Headcourse) seznámil přítomné posluchače se zásadními nedostatky aglomerace pro budování kariéry u kreativně založených odvětví. Hlavní částí více než dvouhodinového setkání byla panelová diskuze se zástupci města, a to za účasti primátora Miroslava Žbánka, předsedy kulturní komise Roberta Runtáka, předsedy komise smart city a IT Luďka Janáka a vedoucího oddělení kultury Radima Schuberta. Zmiňované zástupce města doplnil v panelu také odborný gestor programů Technologické agentury ČR Marcel Kraus, ředitel Okresní hospodářské komory Olomouc Radim Kašpar a zástupci UP.

Jak panelová diskuze, tak následná debata pro veřejnost přinesla iniciální dialog zainteresovaných stran a formulovala adekvátní otázky, týkající se konkrétních budoucích kroků s jasným cílem zamezit odlivu talentů z regionu. „Naše iniciativa si neklade za cíl kritizovat současný stav, ale podat konkrétní návod složený ze série často drobných, nízkonákladových opatření, jež v Olomouci pomohou udržet talenty a maximálně využít lidský kapitál k proměně image města,“ shrnul setkání Petr Bilík, prorektor pro vnější vztahy UP.

Projekt s názvem Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu je finančně podpořen z programu ÉTA Technologické agentury ČR a bude pokračovat v roce 2020 plošným dotazníkovým šetřením v oblasti kreativních odvětví. Výsledkem bude návrh a realizace konkrétních opatření pro Olomoucko včetně vytvoření specializované mapy zachycující migraci aktérů kreativních odvětví.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)