Zajímavé informace o geomorfologické situaci Nizozemí i dopadech klimatických změn na bilanci vody v tamních městech získalo sedm studentů katedry rozvojových a environmentálních studií, katedry geografie a katedry geoinformatiky přírodovědecké fakulty díky exkurzi do nizozemského Utrechtu. Zahraniční studijní cesta byla součástí mezinárodního projektu EduChange, do kterého jsou už třetím rokem zapojeni studenti z univerzit v Olomouci, Utrechtu, Trondheimu a Vallety. Získané poznatky studenti zatím nemohou kvůli epidemii koronaviru prezentovat na středních školách osobně, proto vytvářejí vzdělávací multimediální webové aplikace či online hry.
„V Nizozemsku jsme měli možnost navštívit oblasti poldrů či staré město Gouda, které se v důsledku pohybů v podloží neustále potápí. Studovali jsme také to, jaký dopad mají protipovodňová opatření na každodenní život Nizozemců. Studenti si vyzkoušeli odebírání půdních vzorků, kdy stáli po kotníky ve vodě, i přednášky za extrémní nepřízně počasí. Jsou to nezapomenutelné zážitky," uvedl Tomáš Daněk z katedry rozvojových a environmentálních studií.
Cílem projektu EduChange je inovovat výuku o klimatické změně. Studenti zároveň dostávají příležitost vyzkoušet si tvorbu vlastních vzdělávacích materiálů za použití moderních technologií, jako jsou webové mapy, virtuální realita či geolokační hry.
Díky exkurzi do Utrechtu se studenti seznámili také s geomorfologickou situací Nizozemí. „Dozvěděli se například, že větším problémem než zvyšování mořské hladiny je dynamika srážek ve vztahu k hrázím, kterým se holandsky říká dikes. Osobitou zkušeností byla cesta na takovou hráz, kterou jsme absolvovali za autentických meteorologických podmínek, tedy neustálého deště," doplnil Tomáš Daněk.
Studenti a akademici kromě zajímavých informací získali také cenné zkušenosti v oblasti mezinárodní spolupráce. „I když je letošní ročník postižen epidemií koronaviru a zatím nevíme, zda budeme moci v květnu v plném rozsahu realizovat druhou exkurzi tentokrát v Trondheimu, tak projekt dokazuje, že je možné realizovat mezinárodní vzdělávací aktivity i v online prostředí. Studenti vytvářejí vzdělávací aktivity například jako multimediální webové aplikace či online hry," dodal Jiří Pánek z katedry rozvojových a environmentálních studií.
Studenti z univerzit v Olomouci, Utrechtu, Trondheimu a Vallety v rámci tříletého projektu EduChange – Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning zkoumají, jak klimatické změny ovlivňují fungování těchto čtyř měst a jaký mají dopad na bilanci vody na jejich území. Zkušenosti a výsledky ze setkání v partnerských městech studenti po svém návratu prezentují na středních školách.
EduChange – Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning získala katedra rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty v rámci programu Erasmus+ Strategická partnerství v roce 2017. Projekt je podpořen z prostředků programu Erasmus+ číslo 2017-1-CZ01-KA203-035519.