Studenti v Utrechtu získali informace o dopadech klimatických změn na tamní bilanci vody

Foto: Martin Sadílek
Středa 29. duben 2020, 13:00 – Text: Šárka Chovancová

Zajímavé informace o geomorfologické situaci Nizozemí i dopadech klimatických změn na bilanci vody v tamních městech získalo sedm studentů katedry rozvojových a environmentálních studií, katedry geografie a katedry geoinformatiky přírodovědecké fakulty díky exkurzi do nizozemského Utrechtu. Zahraniční studijní cesta byla součástí mezinárodního projektu EduChange, do kterého jsou už třetím rokem zapojeni studenti z univerzit v Olomouci, Utrechtu, Trondheimu a Vallety. Získané poznatky studenti zatím nemohou kvůli epidemii koronaviru prezentovat na středních školách osobně, proto vytvářejí vzdělávací multimediální webové aplikace či online hry.

„V Nizozemsku jsme měli možnost navštívit oblasti poldrů či staré město Gouda, které se v důsledku pohybů v podloží neustále potápí. Studovali jsme také to, jaký dopad mají protipovodňová opatření na každodenní život Nizozemců. Studenti si vyzkoušeli odebírání půdních vzorků, kdy stáli po kotníky ve vodě, i přednášky za extrémní nepřízně počasí. Jsou to nezapomenutelné zážitky," uvedl Tomáš Daněk z katedry rozvojových a environmentálních studií.

Cílem projektu EduChange je inovovat výuku o klimatické změně. Studenti zároveň dostávají příležitost vyzkoušet si tvorbu vlastních vzdělávacích materiálů za použití moderních technologií, jako jsou webové mapy, virtuální realita či geolokační hry.

Díky exkurzi do Utrechtu se studenti seznámili také s geomorfologickou situací Nizozemí. „Dozvěděli se například, že větším problémem než zvyšování mořské hladiny je dynamika srážek ve vztahu k hrázím, kterým se holandsky říká dikes. Osobitou zkušeností byla cesta na takovou hráz, kterou jsme absolvovali za autentických meteorologických podmínek, tedy neustálého deště," doplnil Tomáš Daněk.

Studenti a akademici kromě zajímavých informací získali také cenné zkušenosti v oblasti mezinárodní spolupráce. „I když je letošní ročník postižen epidemií koronaviru a zatím nevíme, zda budeme moci v květnu v plném rozsahu realizovat druhou exkurzi tentokrát v Trondheimu, tak projekt dokazuje, že je možné realizovat mezinárodní vzdělávací aktivity i v online prostředí. Studenti vytvářejí vzdělávací aktivity například jako multimediální webové aplikace či online hry," dodal Jiří Pánek z katedry rozvojových a environmentálních studií.

Studenti z univerzit v Olomouci, Utrechtu, Trondheimu a Vallety v rámci tříletého projektu EduChange – Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning zkoumají, jak klimatické změny ovlivňují fungování těchto čtyř měst a jaký mají dopad na bilanci vody na jejich území. Zkušenosti a výsledky ze setkání v partnerských městech studenti po svém návratu prezentují na středních školách.

EduChange – Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning získala katedra rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty v rámci programu Erasmus+ Strategická partnerství v roce 2017. Projekt je podpořen z prostředků programu Erasmus+ číslo 2017-1-CZ01-KA203-035519.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)