Český Vševěd: Podpořte Ninu Kadášovou v soutěži popularizátorů vědy

Nina Kadášová.
Foto: Jakub Čermák
Pondělí 24. červenec 2023, 8:00 – Text: Martin Višňa

Jednatřicet studentek a studentů či vědkyň a vědců z českých vysokých škol se uchází o titul nejlepšího popularizátora vědy v soutěži Český Vševěd, kterou již podruhé připravili organizátoři oblíbené Noci vědců. Svoji zástupkyni má i Univerzita Palackého – Ninu Kadášovou, která studuje na přírodovědecké a lékařské fakultě a její popularizační příspěvky můžete najít na webu Vědátor.org. V hlasování veřejnosti ji můžete podpořit až do poloviny října.

Nina Kadášová studuje molekulární biofyziku a medicínu, na přírodovědecké fakultě se také seznámila se členy spolku UP Crowd, kteří založili zmíněný popularizační web. Ve volném čase se tak věnuje zprostředkovávání vědeckých témat srozumitelným způsobem široké veřejnosti, a to nejen na internetu, ale i při návštěvách škol. V roce 2021 se stala s prezentací své práce jedním z deseti nejlepších účastníků českého finále mezinárodní soutěže FameLab – Talking Science.

V letošní soutěži Český Vševěd se snaží zaujmout možnostmi využití umělé inteligence ve výzkumu proteinových struktur, které pomáhá nejen při vývoji nových léčiv. „Je mi ctí, že můžu reprezentovat Univerzitu Palackého mezi dalšími desítkami soutěžících z různých vysokých škol v Česku. Myslím, že jsem se přihlásila s tématem, které není dosud příliš známé, ale je zajímavé a může oslovit řadu lidí,“ říká.

„Tuto problematiku jsem si vybrala kvůli obrovskému pokroku v oblasti umělé inteligence v posledních letech a jejího potenciálního využití. Díky umělé inteligenci jsem se dostala ke strukturám dosud neznámých proteinů, na kterých jsem založila svoji práci. Vždy mě potěší, když dojdu k nějakému novému, dosud nepopsanému zjištění, žene mě to vpřed. Stejně tak je to i s neúspěchy, které jsou s vědeckou prací spojené, protože za každým nepovedeným experimentem stojí otázka: Proč to tak je? Toto téma má navíc přesah do dalších oblastí, jako je biologie, chemie nebo medicína, kterým se můžu dále věnovat. Je tu neustále prostor pro rozvoj a zdokonalování,“ vysvětluje Nina Kadášová.

Za základ komunikace vědy považuje především důraz na srozumitelnost a jednoduchost sdělení pro příjemce, aniž by se však vytratila podstata prezentovaného tématu. Druhým pilířem je schopnost upoutat a udržet divákovu pozornost. Obojí dle svých slov studentka UP stále piluje. „Mojí silnou stránkou jsou asi zvědavost a nadšení pro téma. Ty bych svým soutěžním videem chtěla přenést na diváky. Pro popularizátora totiž není nic lepšího, než když vidí, že se mu podařilo pro jeho téma nadchnout další lidi,“ dodává.

Soutěžní video Niny Kadášové, pod kterým pro ni můžete i hlasovat, najdete zde, všechny účastníky soutěže pak zde. Hlasování veřejnosti poběží do 15. října, o šestici finalistů nicméně rozhodne i odborná porota. Jména popularizátorů postupujících do finále budou známa na začátku listopadu, finálový večer se pak uskuteční 6. prosince v komorním sále City Campusu Ostravské univerzity.

Soutěž Český Vševěd je pořádána pod hlavičkou již tradiční podzimní popularizační akce Noc vědců, která otevře veřejnosti dveře univerzitních a dalších vědecko-výzkumných pracovišť 6. října. Zastřešujícím tématem letošního ročníku je Tajemství.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)