ITEP – Informativní článek za KA III.

Fotogalerie: archiv PdF UP
Monday 14 January 2019, 8:53

Informační článek, který uvádíme, se zabývá prezentací jedné z pěti klíčových aktivit nesoucí název „Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojením teoretické a praktické výuky“ v projektu „Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522). Smyslem projektu je zkvalitnění osobností identifikace studentů učitelských oborů s novou a zcela odlišnou sociální rolí v procesu výchovy, již budou ve své budoucí praxi zastávat.

Dílčí část prezentující klíčovou aktivitu si klade za cíl posilnit praktickou stránku přípravy studentů pedagogické fakulty na budoucí učitelské povolání. K tomu byly zřízeny jednotlivé předměty, jejichž cílem je přinést praktické poznatky do odborného prostředí mj. i skrze využití aktivní spolupráce s externími didaktiky z praxe, která obohatí a rozšíří obzory studentům, aby jejich uplatnění v praxi bylo co nejefektivnější.

Již v zimním semestru 2018/2019 jsou studenti různých oborových kombinací, zejm. v magisterských a navazujících studijních programech, vzděláváni ve 24 disciplínách typu C, které jsou průřezové všemi oblastmi a mají své zástupce téměř na všech katedrách či ústavech Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Na tyto semináře naváží doplňující praktické workshopy, které se uskuteční v letním semestru 2018/2019. Jedná se o předměty z oblasti přírodních věd i humanitně či umělecky zaměřené předměty. Studenti se v nich mohou vzdělávat v oblastech věnovaných předškolnímu věku dětí, kdy dochází prostřednictvím aktivizačních metod např. k dramatizaci pohádek, která zprostředkovává dětem např. vhodné vzorce chování. Studenti si budou postupně osvojovat metody kritického myšlení a jejich realizaci  prostřednictvím modelu E-U-R, který reaguje na současné podmínky školní praxe a ukazuje studentům jak pracovat s různorodou skupinou (s dětmi z jiných kulturních prostředí, se sociálním či zdravotním znevýhodněním apod.).

V jazykově orientovaných předmětech je naopak cíl kladen především na rozvoj čtenářských návyků, schopnosti tvořivé recepce, výběr vhodných textů úměrně věku, interpretace a produkce literárního textu, pomocí nichž mohou budoucí pedagogové u žáků pozitivně ovlivnit životní postoje, hodnotovou orientaci či obohatit jejich duchovní život.

Studenti se dále mohou setkat i s badatelsky orientovanou výukou a využitím různých technologií a praktických modelů v rámci laboratorních cvičení v oblasti přírodopisu. V matematice budou u studentů rozvíjeny bilingvní prvky vzdělávání a dále zaměření se na transformaci zkušeností s vyučováním matematiky v praxi.

Cílem umělecky zaměřených předmětů je zkoncipovat originální model výuky pro určitou skupinu žáků s využitím možnosti inkluze. Jejich cílem je i hledání řešení problémově výchovné situace vznikající v heterogenní skupině, důležitá je i následná výtvarně zaměřená práce na úrovni ověřeného experimentu s formou i materiálem, čímž dochází k utváření pozitivních postojů ke znevýhodněným skupinám.

Poslední prezentovanou skupinou je možnost rozvoje a vzdělávání se v jednotlivých speciálně-pedagogických oblastech jako je práce s žáky se zrakovým postižením, kdy se budoucí pedagogové seznámí s kompenzačními a didaktickými pomůckami pro zrakovou terapii, zrakovou stimulaci či prostorovou orientaci a především s prvky komunikace s jedinci se zrakovým postižením, stejně tak jako s jeho okolím a rodinou. Dále je zde zastoupena také oblast logopedické intervence v orofaciální oblasti, kdy se studenti seznámí s tím jak např. správně realizovat diagnostiku a úpravu nedostatků v artikulaci, nacvičit oromotorická a izometrická cvičení, přičemž z pomůcek se seznámí např. s logopedickými zrcadly, špátlemi, žvýkacími pomůckami, grabbery, rotavibrátory. Studenti budou mít také možnost aktivně pracovat s technologiemi jako tablety, kde jsou možnosti dalšího rozvoje skrze logopedické aplikace jako Logopedie, Stutter Help, Buzzer, Výukové kartičky, Abeceda. V oblasti osob se sluchovým postižením se seznámí s pohledem na jazykovou a kulturní minoritu - problematiku fenoménu Neslyšících, seznámí se s jednotlivými komunikačními technikami (znakový jazyk, znakovaná čeština, taktilní znakový jazyk, Lormova abeceda ad.), přičemž hlavním cílem tohoto předmětu je osvojení si základů znakového jazyka v praktické rovině, které jsou nezbytné pro dorozumívání se s dětmi se sluchovým postižením v kompetenci ve vizuálně-motorických systémech v kontextu inkluzivního vzdělávání. V oblasti dětí s pohybovými obtížemi se seznámí s nácvikem metodik z oblasti rehabilitace např. metodikou pro polohování, rozcvičování spastických končetin před pohybovými a grafomotorickými aktivitami. V oblasti psychopedické intervence se naučí práci s diagnostickým materiálem, který lze využít i u dětí předškolního věku v oblastech zrakového vnímání a paměti, motoriky, grafomotoriky, kresby, sluchového vnímání a paměti, řeči, základních matematických představ, orientace v čase, orientace v prostoru až po sebeobsluhu, sociální dovednosti, hru aj.

V souladu s výše uvedeným stručným shrnutím, co všechno mohou studenti získat je hlavním cílem všech zavedených C disciplín osobnostně-sociální rozvoj studentů (tj. budoucích učitelů), posílení jejich stávající didaktické přípravy dle aktuálních požadavků praxe, rozvoj inovativních přístupů, pozitivních postojů v jednotlivých oblastech, zvládnutí prevence rizikového chování žáků, akcentace ochrany zdraví, tolerance individuality a celková intenzivní příprava na práci s heterogenní skupinou (žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) v rámci procesu inkluze.  

Doc. PhDr. Martina Fasnerová, Ph.D., katedra primární pedagogiky PdF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)