Představení projektu PAPPUS – Plants and Play Producing Universal Skills

Foto: repro webu Žurnál UP, foto v textu archiv řešitelek projektu
Thursday 11 March 2021, 13:02

Již od roku 2013 je Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Ivou Klimešovou a Julií Wittmannovou z Fakulty tělesné kultury, zapojená do projektů Erasmus+ (Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, Strategic Partnerships for School Education), které jsou zaměřené na předávání a sdílení příkladů dobré praxe ve vzdělávání mezi partnery v Evropské unii. 

Hlavním řešitelem projektů je anglická Univerzita v Gloucestershire ve spolupráci se vzdělávací anglickou institucí Play Learning Life. Kromě České republiky jsou dále partnery vzdělávací instituce z Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenska.

V současné době je realizován již třetí evropský projekt z této afiliace, který má název PAPPUS (Plants And Play Producing Universal Skills, 2017–2022, web). PAPPUS přímo navazuje na projekty řešené stejným pracovním  týmem – VIPER (Volunteers in Play – Employment Routes, 2013–2015, web) a CAPS (Children's Access to Play in Schools, 2017–2020, web). Na uvedených předcházejících projektech se za Českou republiku podíleli kromě Ivy Klimešové a Julie Wittmannové také Jana Hoffmannová, Aleš Jakubec, Luděk Šebek a Zuzana Xaverová (nyní Gonosová) z Fakulty tělesné kultury.

Cílem aktuálního projektu PAPPUS je přenést a adaptovat anglický vzdělávací kurz, který využívá metody hravé pedagogiky. Jeho součástí je kromě jiného i hravé zahradničení a botanika, pomocí nichž lze získat množství dovedností a kompetencí pro budoucí život, nadšení pro přírodu a její ochranu. Plánované vzdělávací kurzy jsou zaměřené na kompetence podporující kreativitu, soběstačnost i zodpovědnost dětí. Převážná většina výukových aktivit probíhá ve venkovním prostředí, proto je nenásilnou formou zvyšována i pohybová aktivita dětí. Současně existuje předpoklad, že pobyt v „zelených prostorách“ má pozitivní dopady na jejich duševní zdraví.

Projekt byl představen v roce 2020 na Mezinárodní vědecké konferenci Pohyb a prožitek v multioborovém pojetí v Praze (viz video).

Během první fáze projektu byl britský model výuky v rámci vytvořených národních adaptačních plánů upraven na podmínky partnerských zemí a byla zahájena práce na přípravě školicích textů. Pro aplikaci adaptovaného modelu do českého prostředí bude využit už existující příklad dobré praxe v podobě pilotní školy zapojené v předcházejícím projektu CAPS (ZŠ a MŠ Svatoplukova v Olomouci) a zkušeností lídrů pedagogického „hnutí“ Učíme se venku.

Řešitelky projektu musí nyní čelit výzvám v době pandemie covid-19, kdy zatím bylo nutné většinu plánovaných aktivit převést do online prostředí. Příprava vzdělávacích kurzů pro pedagogy tak musí počítat se třemi možnými variantami realizace – možného osobního kontaktu, vzdělávání výhradně online nebo využití kombinované formy.

V současné době probíhá příprava výukových materiálů a jejich jazykových mutací zapojených zemí, náhled na tyto materiály je zde.

Grantová afiliace: Erasmus +, KA2 – Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, KA201 – Strategic Partnerships for the Field of Education supporting Innovation. Project number: 2019-1-UK01-KA201-061967 Plants and Play Producing Universal Skills

Iva Klimešová a Julie Wittmannová, Fakulta tělesné kultury UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)