Život bez auta

Repro: Žurnál UP
Tuesday 5 March 2019, 10:05

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak by vypadal Váš život bez auta? Představte si, že používáte auto více jak čtyřikrát týdně a najednou se ho rozhodnete měsíc nevyužít. Můžete používat všechny ostatní dopravní prostředky, ale auto omezíte na minimum.

Podle interpersonální teorie vzniku volby tak můžete v budoucnu ovlivnit své chování v oblasti volby dopravního prostředku. Ptáte se, jak je to možné? Začnete uvažovat jinak, vytrhne vás to ze stereotypu a tím se otevřete novým zkušenostem. Experiment na tohle téma zrealizoval výzkumný tým v čele s panem docentem Šuchou v měsíčním experimentu s názvem Život bez auta. Několik odvážných rodin z Olomouckého kraje se rozhodlo na měsíc nepoužívat auto. Výzkumníci zkoumali, jak moc velký vliv na výběr dopravního prostředku má náš zvyk. Experiment se skládal ze tří částí: pretest, posttest a za tři měsíce follow up. Pro zjištění atraktivnosti a frekvence použití různých dopravních prostředků byl použit dotazník WHO: Quality of life questionnaire (WHOQOL-100). Výsledky byly obohaceny o kvalitativní rozměr v podobě interview s každým účastníkem, který si mimo jiné psal vlastní cestovní deník. Výzkum potvrdil, že reorganizace našeho zvyku, může mít vliv na budoucí chování.

Více ZDE. 

Bc. Dagmar Stromšíková, studentka katedry psychologie FF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)