Život bez auta

Repro: Žurnál UP
Úterý 5. březen 2019, 10:05

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak by vypadal Váš život bez auta? Představte si, že používáte auto více jak čtyřikrát týdně a najednou se ho rozhodnete měsíc nevyužít. Můžete používat všechny ostatní dopravní prostředky, ale auto omezíte na minimum.

Podle interpersonální teorie vzniku volby tak můžete v budoucnu ovlivnit své chování v oblasti volby dopravního prostředku. Ptáte se, jak je to možné? Začnete uvažovat jinak, vytrhne vás to ze stereotypu a tím se otevřete novým zkušenostem. Experiment na tohle téma zrealizoval výzkumný tým v čele s panem docentem Šuchou v měsíčním experimentu s názvem Život bez auta. Několik odvážných rodin z Olomouckého kraje se rozhodlo na měsíc nepoužívat auto. Výzkumníci zkoumali, jak moc velký vliv na výběr dopravního prostředku má náš zvyk. Experiment se skládal ze tří částí: pretest, posttest a za tři měsíce follow up. Pro zjištění atraktivnosti a frekvence použití různých dopravních prostředků byl použit dotazník WHO: Quality of life questionnaire (WHOQOL-100). Výsledky byly obohaceny o kvalitativní rozměr v podobě interview s každým účastníkem, který si mimo jiné psal vlastní cestovní deník. Výzkum potvrdil, že reorganizace našeho zvyku, může mít vliv na budoucí chování.

Více ZDE. 

Bc. Dagmar Stromšíková, studentka katedry psychologie FF UP 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)