Studie mediální gramotnosti populace ČR. Zakázku získala Filozofická fakulta UP

Grafika: Vojtěch Duda
Sobota 27. únor 2021, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Jak Češi a Češky rozumí dnešnímu mediálnímu a digitálnímu světu kolem sebe a jak se v něm orientují? Právě to má zjistit Studie mediální gramotnosti populace ČR. Pracovat na ní začíná katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého, která nedávno zvítězila ve výběrovém řízení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Dvě obdobné studie si Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nechala zpracovat už v roce 2011 a 2017, nyní si k této práci vybrala katedru mediálních a kulturálních studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

„Jsme za to velmi rádi, je to pro nás velký úspěch a další možnost pro naši katedru pracovat na tématu mediální gramotnosti a socializace. Studie bude mít dvě části. V první se budeme věnovat úrovni mediální gramotnosti české populace mladší patnácti let. V našem případě půjde o skupinové diskuze se žáky a žákyněmi ve věku pět až čtrnáct let. Devět takzvaných focus groups provedeme s různými věkovými skupinami. Druhá část studie, dotazníková, bude zaměřená na populaci patnáct a více let. V ní budeme ve spolupráci s agenturou Stem/Mark kombinovat online a face-to-face dotazování na vzorku tisíc dvě stě respondentů/respondentek,“ uvedl za zpracovatele studie Zdeněk Sloboda z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP.

Část studie věnovaná populaci do patnácti let má být podle zadání RRTV odevzdaná do konce června, výzkum populace nad patnáct let skončí na konci října. „Doufáme, že současná pandemická situace nám příliš nezkomplikuje práci. Obzvláště skupinové diskuze s dětmi budou organizačně složité,“ podotýká Sloboda, „možná budeme muset u starších dětí využít i poměrně inovativní výzkumné online techniky.“

Tým zatím pracuje ve složení dvou doktorandů společně s Petrou Foretovou, odbornou asistentkou katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky. „Chceme však využít i další výpomoc, a to jednoho až dvou studentů. Pomoc se bude týkat realizace focus groups a zpracování zápisů a přepisů z nich. Budu velmi rád, když se mi přihlásí zájemci a zájemkyně se zájmem o danou věc, a to nejen z naší katedry, ale i odjinud, například z katedry sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, nebo třeba i z katedry psychologie,“ dodal Zdeněk Sloboda, který v letech 2014 a 2015 řešil Individuální IGA projekt s názvem Děti, rodiče a nová média.

Výsledky Studie mediální gramotnosti populace ČR budou odborníci z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP prezentovat nejprve Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Poté s nimi seznámí veřejnost.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)