Poučení z pandemie pro kulturu. Výzkumníci čtyř vysokých škol radí, jak změnit systém i jak zlepšit pracovní podmínky umělců

Ilustrační foto: Pixabay.com
Úterý 22. listopad 2022, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská

Pandemie covidu-19, která nás zasáhla před více než dvěma lety, měla na společnost zásadní zdravotní i ekonomické dopady. Výrazně postižena byla i kultura, kde odhalila neutěšené pracovní podmínky některých umělců a nedostatky systému podpory tohoto odvětví. Jak se do budoucna podobným dopadům vyhnout, na to hledal odpovědi tým odborníků ze čtyř vysokých škol. Výsledkem jejich práce je návrh opatření, která by měla pomoci kultuře v Česku.

Odborníci na výzkum kulturních průmyslů a právníci se specializací v oblasti autorského práva z Univerzity Palackého, Masarykovy univerzity, Vysoké školy finanční a správní a Univerzity Karlovy nejprve museli najít a popsat slabiny dosavadního systému, které odhalila právě pandemie covidu-19, a posléze navrhnout i řešení do budoucna.

„Naším záměrem bylo přijít se sérií konkrétních návrhů, co lze zlepšit buď v zákonech regulujících kulturní odvětví a uměleckou práci nebo ve schématech veřejné podpory umělecké činnosti. Chtěli jsme i poradit umělcům, jak nejlépe vyjednávat o výši honoráře za jejich práci,“ uvedl Pavel Zahrádka, hlavní řešitel projektu z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Filozofické fakulty UP.

Upozornil rovněž na to, že autorské právo a veřejná podpora jsou dva základní zásahy do trhu s uměleckými díly, které mají opačné efekty. „Potřebné je nejen jejich efektivní vyvážení, ale rovněž úprava v reakci na digitalizaci kulturních průmyslů a nedostačující pracovní podmínky umělců, které pandemie odhalila,“ dodal vědec z UP.

V době, kdy lidé nemohli fyzicky chodit do divadel, na koncerty nebo do kina, se velká část aktuálního dění přenesla do online prostoru. Lockdown zaskočil celou společnost, řada věcí, včetně kulturních akcí se dělala živelně, bez patřičných pravidel. I proto se tým výzkumníků zaměřil právě na problémy spojené se šířením filmových a hudebních děl a divadelních představení na internetu.

„V naší studii předkládáme konkrétní návrhy, jak pomoci umělcům v oblasti autorského, pracovního a mediálního práva a provozovatelům kulturních institucí v oblasti právní regulace státem zřizovaných kulturních institucí. Zaměřili jsme se také na doporučení pro kolektivní vyjednávání umělců pracujících na volné noze s protistranou o pracovních podmínkách a na problematiku odměňování tvůrců za užití jejich děl online. Stejně tak jsme připravili návrhy na zjednodušení vypořádání práv pro online šíření hudebních děl a doporučení pro transformaci Státního fondu kinematografie, který by měl nově podporovat kromě tradičních celovečerních filmů rovněž formáty určené výhradně pro online distribuci,“ zmínil některé ze závěrů Pavel Zahrádka.

Jedním z důležitých výsledků práce týmu je i praktický manuál pro hudebníky, jak licencovat svá hudební díla a hudební výkony při jejich užití na streamovacích portálech, jako jsou Spotify či YouTube.

Studie i manuál jsou finálními výstupy projektu Technologické agentury ČR Pandemie covidu-19 jako katalyzátor změny v distribuci, prezentaci a monetizaci kulturního obsahu online. Studie je určena zástupcům Ministerstva kultury ČR, umělcům i jejich profesním sdružením.

Studie i manuál jsou volně dostupné zdezde.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)