Tomáš Hanzlík: Poklad Arkádie je oslavou přírody a lásky. V nich lze v horších časech najít pomoc

Foto: Michal Málek
Pondělí 20. prosinec 2021, 8:03 – Text: Milada Křížková Hronová

Nadčasová opera inspirovaná antickým příběhem sahajícím svým poselstvím do současnosti. Takový je Poklad Arkádie skladatele Tomáše Hanzlíka z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty a libretisty Marka Řiháka. Světovou premiéru opery nabídl Festival Opera Schrattenbach 2021.

Poklad Arkádie vychází z Theokritových zpěvů a vypráví příběh mladého pastýře Dafnida, který je pro svou krásu sváděn třemi loupežníky. V jednotlivých áriích se mu Menalkás, Korydón a Thyrsis snaží zalíbit svým uměním – básní, sochou a písní. Dafnis je však zhrozen jejich chtíči a rozhodne se opustit svět, který je naplněn povrchností.

„Nápad k této opeře vznikl už v roce 2015. Marek Řihák, tehdy ještě člen Dětské opery Olomouc, vytvořil podle antických Pastýřských zpěvů veršované libreto. Tak se zrodily první tři scény opery. Já jsem se však k tomuto textu znovu vrátil až letos v létě,“ uvedl Tomáš Hanzlík. Arkádii vidí jako zemi štěstí, která oplývá ovocem, stády a pastýři, jež si krátí čas zpíváním, vyřezáváním sošek a hraním na flétny. „Je to oslava přírody a lásky, a ačkoliv to s pandemií koronaviru v původním konceptu nemělo nic společného, momentálně je jednoznačným poselstvím, které napovídá, kde hledat aspoň nějakou životní jistotu a sílu,“ dodal.

Opera vznikla tak, že původní text antického básníka Theokrita – respektive jeho dochované fragmenty – byl přeložen, zveršován a doplněn do jednoho celistvého příběhu obsahujícího dvanáct scén. V režii Jakuba Čermáka měl osobitý příběh ve světové premiéře i výjimečné obsazení operních pěvců Slovenského národního divadla, Divadla J. K. Tyla či Theater an der Wien – Das Operhaus. Výraznou pohybovou roli výtečně ztvárnil Matěj Pšenička, absolvent AVU v Praze. V komorním nastavení opery, umístěné do pavilonu E Výstaviště Flora Olomouc, posluchače utvrdilo i hudební seskupení nástrojů sestávající pouze z klavíru, melodiky a kotrabasu. Nadčasovost opery spočívá i v pohybu, choreografii, speciálního nasvícení a projekci, které posluchače a diváka rázem přenese z antického příběhu, vzniklého někdy ve třetím století před naším letopočtem, do současného jednadvacátého století.

Festival Opera Schrattenbach každoročně obohacuje Olomouc novými hudebními formami. Rozvíjí odkaz významného olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala Schrattenbacha, který jako první uvedl v první polovině osmnáctého století novou formu opery na Moravu. Dramaturgie tohoto festivalu se proto záměrně orientuje na nové formy hudebního divadla a novou operní, multimediální a koncertní tvorbu inscenovanou netradičními prostředky. Příběh mladého pastýře Dafnida se zájemcům patrně nabídne i na chystaných festivalech Theatrum Kuks či queer festivalu v Praze. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)